آخرین خبر فوری
خانه / اخبار / بی توجهی مفرط به راه آهن استراتژیک «تهران-بغداد»/ سفر راحت به کربلا از مردم سلب شده است

بی توجهی مفرط به راه آهن استراتژیک «تهران-بغداد»/ سفر راحت به کربلا از مردم سلب شده است

سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۸ – ۱۲:۴۰

بی توجهی مفرط به راه آهن استراتژیک «تهران-بغداد»/ سفر راحت به کربلا از مردم سلب شده است

راه آهن راهبردی «تهران-بغداد» مورد بی مهری دولت قرار گرفته است. این خط آهن درواز ورودی زائرین عتبات عالیات و پل اقتصادی کشور است.

بی توجهی مفرط به راه آهن استراتژیک «تهران-بغداد»/ سفر راحت به کربلا از مردم سلب شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، ماجرای راه آهن غرب کشور، داستان دنباله‌داری است، پروژه‌ای که روزگاری قرار بود جز اتصال شرق و غرب کشور باشد تا از این راه زائران و مسافران حرم رضوی پابوس تربت حسینی شوند.

اما سال‌های زیادی از این طرح می‌گذرد و هنوز میخ‌های اجرای این راه آهنی به زمین خوب کوبیده نشده است. پروژه راه آهن استراتژیک «تهران-بغداد» که بیش از 605 کیلومتر است و قرار است از اراک به کرمانشاه و از کرمانشاه و با عبور از شهرهای کنگاور، صحنه، کرمانشاه، سرپل‌ذهاب و قصرشیرین و در انتها در مرز خسروی آرام بگیرد، هنوز اجرایی نشده و داستان آن ادامه پیدا می‌کند.

جدای از ابعاد اقتصادی، صنعتی و مالی آن، ضرورتش در ایام محرم و روزهای نزدیک به اربعین بیش از پیش حس می‌شود. وقتی که زائران لنگ چند اتوبوس می‌شوند و جاده‌های آسفالته نای بله گفتن به چرخ‌های خشن ماشین‌ها را ندارد، آن موقع است که نبود جاده آهنی و واگن‌های طول و درازش که آرام آرام مسیرش را به سمت کرمانشاه و پس از آن مرز خسروی (که نزدیک‌ترین مرز ایران به عراق است) می‌پیماد حس می‌شود.


راه آهن راهبردی غرب کشور که قرار است ایران را به عراق متصل کند. این راه آهن تا مرز خسروی در استان کرمانشاه امتداد خواهد داشت. خسروی، نزدیک‌ترین مرز ایران با عراق است. کربلا از مرز خسروی فقط 293 کیلومتر فاصله دارد.

کرمانشاه دروازه کربلا

به گفته فرمانده پلیس راه کشور در سال 97 حدود 2 میلیون زائر از ایران در پیاده‌روی اربعین شرکت کردند که 61 درصد آنان از مرز مهران، 22 درصد از شلمچه، 13 درصد از چذابه و 4 درصد هم به صورت هوایی وارد عراق شدند.

سردار حسینی همچنین گفته «از این تعداد بیش از 700 هزار زائر از مسیر کرمانشاه راهی مرز مهران سپس عراق شدند و حدود 800 هزار زائر هم در مسیر بازگشت از کرمانشاه تردد کردند.»

فرمانده پلیس راه کشور هم چنین پیشنهاد کرده که مرز خسروی در کرمانشاه گزینه نخست زائران باشد چرا که «زائران اربعین حسینی برای رسیدن به مرز خسروی مسیر کمتری را طی می‌کنند و زیرساخت‌های ارتباطی این مسیر هم حدود 90 درصد بهتر از مرز مهران است.»

از طرفی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آمار‌ها نشان می‌دهد که بیشترین تردد زائران از مرز مهران و خسروی است به طوری که در مرز مهران یک میلیون و تردد و در مرز خسروی 300 تا 400 هزار تردد ثبت شده است. مجموعاً یک میلیون و صدهزار نفر. این تعداد نفراتی است که پیش بینی می‌شود از کرمانشاه راهی کربلا شوند.

فیلم| در 29 اسفند ماه 96 راه آهن کرمانشاه به شبکه سراسری وصل شد، اما ادامه پروژه با کندی بسیاری همراه است

چرخ‌های ناآرام، جاده‌های بی قرار و تصادفات مرگ بار

سال گذشته (97) بیش از 2 میلیون نفر برای زیارت عتبات عالیات به عراق سفر کردند و بر اساس اعلام جانشین یگان ویژه ناجا سال 98 شاهد افزایش زائران در مرزها رسمی کشور خواهیم بود. آمار‌ها در سال‌های گذشته نشان داده است که میزان تردد زائران با اتوبوس 10 تا 15 درصد است و بیشترین میزان تردد هم از طریق مرز‌های زمینی بوده است.

این حجم از بار در جاده‌های پر پیچ و خم غرب کشور باعث افزایش تصادفات جاده‌ای هم شده است. هرچند رئیس پلیس راه راهور ناجا از کاهش تلفات جاده‌ای در مرز مهران خبر داده است اما متاسفانه افزایش حجم مسافران، نبود زیرساخت مناسب و چند عامل دیگر موجب شده که در چندسال گذشته شاهد مرگ و میر زائران عتبات عالیات در محورهای غربی کشور باشیم و این مسئله یکی دیگر از ضروریات ایجاد هرچه سریعتر راه آهن راهبری تهران-بغداد است.

بیشترین تردد زائران از مرز مهران و خسروی است به طوری که در مرز مهران یک میلیون و تردد و در مرز خسروی 300 تا 400 هزار تردد ثبت شده است. مجموعاً یک میلیون و صدهزار نفر. این تعداد نفراتی است که پیش بینی می‌شود از کرمانشاه راهی کربلا شوند.

زائران سفر راحت را از دست داده‌اند و تجار ایرانی بازار مصرفی عراق را/ رمز عبور: راه آهن!

مسئله راه آهن راهبردی تهران-بغداد تنها منحصر به زائران عتبات نمی‌شود، عدم توجه به نقش حمل و نقل ریلی در افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌های تولید و صادرات در حالی صورت می‌گیرد که ظرفیت صادراتی سالانه استان کرمانشاه بیش از 3 میلیارد دلار عنوان شده است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه، ظرفیت صادراتی این استان را سه میلیارد دلار عنوان کرده و در سخنان خود در روز ملی صادرات (29 مهرماه سال 97) گفته بود: اگرچه طی چند سال اخیر روند صادرات استان کرمانشاه به دلیل مشکلاتی که در کشور عراق وجود داشت کاهش پیدا کرد، اما امسال شاهد افزایش مجدد صادرات این استان هستیم اما با مجموع این شرایط، صادرات امسال استان می‌تواند دوباره به رکورد سه میلیارد دلار سال‌های قبل برسد.

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه نیز در دیدار خود با بازرگانان عراقی (2 بهمن 97) به اهمیت این خط ریلی اشاره کرد. او در این دیدار که به میزبانی استانداری کرمانشاه برگزار شد، گفته بود «این راه آهن یکی از زیر‌ساخت‌‌های بسیار مهم در راه توسعه دو کشور خواهد بود. خط راه آهن بسیار مهم کرمانشاه به خسروی به طور جدی در حال انجام است.»

مغزهای کوچک زنگ زده!

تسهیل در جابه‌جایی بیش از یک میلیون 100 هزار نفر، زمینه ارتقای صادرات استان کرمانشاه به 3 میلیارد دلار و ایجاد اشتغال چند هزار نفری از دلایل مهم تسریع در روند ساخت راه آهن تهران-بغداد است اما بودجه 98 چیزی جز این موارد را بیان می کند.

یکی از بی توجهی‌های آشکار دولت در توزیع درست بودجه را می‌توان عدم توجه به تسریع راه‌اندازی مسیر استراتژیک راه آهن غرب کشور و امتداد آن به کشور عراق عنوان کرد.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی در بودجه 98 برای خطوط راه آهن سراسری و استراتژیک «تهران – بغداد » 53 میلیارد و برای خط راه آهن «قزوین – رشت» 160 میلیارد تومان بودجه اختصاص داده است!

با بودجه پیشنهادی دولت فقط می توان 7 کیلومتر ریل کشید. بنا به صحبت‌های «محمد ساطعی» کارشناس ارشد و مشاور عالی توسعه صنعت حمل و نقل هزینه ساخت هر کیلومتر راه‌آهن 7 میلیارد تومان است، یعنی برای توسعه سیستم ریلی از 11هزار کیلومتر کنونی به 25 هزار کیلومتر اهداف برنامه توسعه، نیاز به 28 تا 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است.


دولت آقای روحانی در سال 98 فقط 7 کیلومتر در کرمانشاه ریل گذاری خواهد کرد و تکمیل آن به آینده موکول خواهد شد!

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگویی در این خصوص گفته «در رابطه با راه‌آهن غرب کشور مسئولان تأکید دارند که این مسیر سریع‌تر به مرز عراق متصل شود، اما یک راه‌آهن داخلی مانند راه‌آهن قزوین به رشت صرفا به این دلیل که برخی از مسئولان سازمان برنامه و بودجه بومی این شهرها هستند بودجه بیشتری از راه‌آهن غرب می‌گیرد.»

سازمان مدیریت و برنامه ریزی در بودجه 98 برای خطوط راه آهن سراسری و استراتژیک «تهران – بغداد » ۵۳ میلیارد و برای خط راه آهن «قزوین – رشت» ۱۶۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده است!

با بودجه پیشنهادی دولت در کرمانشاه فقط می توان 7 کیلومتر ریل کشید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در واقع بودجه 53 میلیاردی راه‌آهن غرب کشور به نوعی تخطی از قانون، بخشی‌نگری و پارتی بازی در سطح کلان در بودجه است، گفت: این مشکلات آسیب جدی بر بودجه وارد می‌کند که نمایندگان استان کرمانشاه نسبت به این موضوع اعتراض دارد و پیگیر تغییر وضعیت است.

خود زنی؛ دولت به فکر جیب خودش هم نیست

علی اکبر محسنی،کارشناس راهداری است، او در خصوص هزینه نگهداری راه آهن و تفاوت‌های آن به فارس گفته است «هزینه ی احداث خطوط راه آهن به عراق برای ترانزیت کالا و مسافر دوام و بقای بیشتر و ماندگار بسیار بالایی دارد. آسفالت در بیشتر راههای بین شهری در عراق بواسط ی گرما، فشار و تناژ بالای خودروها بی کیفیت شده و تردد زائران را با خطرات بیشتری همراه خواهد کرد»

از سوی دیگر و بر اساس آمار موجود ساخت هرکیلومتر آزادراه در دشت به‌طور متوسط حدود 8میلیارد تومان، درمناطق نیمه کوهستانی متوسط 15میلیارد تومان و درکوهستان‌های سخت این رقم به 30میلیارد تومان هم می‌رسد.

این در حالی است که سالانه باید 6هزار میلیارد تومان برای استانداردسازی راه‌ها هزینه شود البته معاون سازمان راهداری در اظهارنظر تازه‌یی بر مبلغ 8 هزارمیلیارد تومان تاکید کرده است. این ارقام به خاطر آن است که عمر جاده‌ها در ایران به طور میانگین بین 7 تا 10 است و عدد در کشورهای صنعتی 20 سال عنوان شده است.

ارقام نجومی بالا که مربوط به احداث آزاد راه است به مراتب از احداث و نگهداری یک واحد راه آهن بیشتر هست. اما متاسفانه به دلیل مسائل سیاسی، اولویت توسعه اقتصادی و صادراتی کشور بیش از آن که در مرز کرمانشاه و خسروی باشد در لابه لای کوه‌های رشت و قزوین و تفرجگاه‌های سرسبز است.

انتظار می رود با باز شدن خسروی بسیاری از این زائران از رفتن به مرزهای مهران، چذابه و شلمچه منصرف شوند زیرا کرمانشاه نزدیکترین نقطه به کربلاست و زیرساخت‌های ارتباطی آن هم تکمیل است.

خسروی تا بغداد پایتخت عراق 187 ، کربلا 293 ، کاظمین 203 ، سامرا 220 و نجف 362 کیلومتر فاصله دارد در حالی که فاصله مهران، چذابه و شلمچه تا کربلا به ترتیب 300 ، 458 و 552 کیلومتر است.

گزارش از رضا حیدری

انتهای پیام/ح

اخبار مرتبط


اقامت 24

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار
globe


فناوا صفحات اخبار


رسپینا


هتل تارا


سرمایه


بیمه البرز

دیدن ادامه خبر

درباره admin

همچنین ببینید

ابراز همبستگی رئیس جمهوری ماداگاسکار در پی حمله تروریستی به کنسولگری ایران در دمشق

رئیس جمهوری ماداگاسکار در پی حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در دمشق، در پیامی از طرف خود و ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *