دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸ – ۱۵:۱۰
ترکمان: صلحجویی و عدالتخواهی تنها با التزام به باورهای دینی ممکن است
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: تثبیت صلحجویی و عدالتخواهی تنها با التزام به باورهای دینی و ارزشهای انسانی ممکن است و توقف در ظواهر آموزههای دینی، پوستهایی پدید میآورد که فاقد هسته است.
به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیتهای دینی خبرگزاری فارس، دور دوم «گفتوگوی اسلام و هندوئیزم» با حضور ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیتالله تسخیری مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، حجتالاسلام یونسی مشاور رئیس جمهور، ابهی کومار سینگ رایزن فرهنگی سفارت هند در تهران با موضوع «صلح و عدالت از دیگاه اسلام و هندوئیزم» با محوریت دستیابی به کمال صلح و عدالت پیش از ظهر امروز(دوشنبه چهارم شهریورماه) در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.
در این نشست ابراهیمیترکمان بیان داشت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شورای روابط فرهنگی هند به دنبال توافقی که در سال ۱۳۹۵ در تهران و در حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر هند امضا کردند، پایهگذار گفتوگوهای دینی ارزشمندی بین اندیشمندان و رهبران مسلمان از ایران و آئین هندوئیزم از هندوستان شدند.
وی افزود: اجلاس اول گفتوگوی دینی تحت عنوان «معنویت از دیدگاه اسلام و هندوئیزم» در سال ۲۰۱۷ در دهلی انجام شد که بسیار موفقیتآمیز بود و شناخت خوبی را بین طرفین از یکدیگر ایجاد کرد و اینک دور دوم گفتوگوها تحت عنوان «صلح و عدالت از دیدگاه اسلام و هندوئیزم» را ظرف امروز و فردا برگزار خواهیم کرد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره انتخاب عنوان «صلح و عدالت» ابراز داشت: این دو از گمشدگان انسان معاصر است و سازمانها، اجلاسها و اندیشکدههای فراوانی در حال کار هستند تا بلکه این دو گمشده را به حیات بشری برگردانند و طعم و لذت شیرین صلح و عدالت را به بشر امروز بچشانند.
موانع دستیابی به کمال حقیقی
وی با اشاره به اینکه انسان عاشق کمال است، اما در درون او خصلتهایی وجود دارد که او را در تشخیص کمال دچار اشتباه میکند، ادامه داد: خصلتهایی همچون خود برتربینی و خواهشهای نفسانی و شهوانی سبب میشود تا نتواند کمال حقیقی را دریابد.
ابراهیمی ترکمان اظهار داشت: وظیفه ادیان این است که این خصلتها را کنترل کنند تا مانع تشخیص حقیقت کمال نشوند. قوه تشخیص انسان بر اساس توهمات و تخیلات ناصحیح به انحراف کشانده میشود و به همین دلیل گاه شخصیتهای بزرگ علمی نیز در این تشخیص به بیراهه میروند و دچار اشتباهاتی میشوند که برای دیگران فهم چنین خطایی بسیار مشکل است.
علت تأکید ادیان بر کنترل شهوات انسانی
وی گفت: کنترل شهوات و خواهشهای نفسانی در همه ادیان و آیینها مورد تأکید قرار گرفته است. علت اصلی تأکید فراوان بر کنترل آنها، سلامت نگهداشتن خرد و عقل است. همه انسانها در بدو خلقت معصوم آفریده شدهاند، اما در گذر زمان توجه به ظواهر چشمنواز مادی آنها را از پرده عصمت بیرون میآورد و به راههایی سوق داده میشوند که عقل و خرد تضعیف شده و در نتیجه آنها را از کمال دور میکند.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: صلح و عدالت نیز از زمره همین کمالات است. انسان پاک و پایبند به اخلاق، به صورت طبیعی به عدالت و صلح گرایش دارد. از همین رو هیچگاه درباره خود، بیعدالتی و خشونت را نمیپذیرد. اما به دلیل رشد رذیلتهای اخلاقی، هالهای بر دور عقل و خرد او به وجود میآورد تا نتواند صلح و عدالت را برای دیگران به رسمیت بشناسد، تا جایی که خودش از صلح و عدالت منتفع شود آن را خوب شمرده و اگر خودش از صلح و عدالت متضرر شود، آن را شر میپندارد.
تثبیت صلحجویی و عدالتخواهی تنها با التزام به باورهای دینی ممکن است
وی افزود: تثبیت صلحجویی و عدالتخواهی تنها با التزام به باورهای دینی و ارزشهای انسانی ممکن است و توقف در ظواهر آموزههای دینی، پوستهای را پدید میآورد که فاقد هسته است و جز هدایت انسان به سمت انجام مراسم و تشریفات دینی نتیجهای در بر نخواهد داشت.
ابراهیمی ترکمان خاطرنشان کرد: صلح و عدالت، کمال است و دستیابی به کمال نه تنها به علم و آگاهی نیاز دارد، بلکه باید حرکت به سوی کمال انجام شود و امروز در کنار فقر دانشی؛ فقر حرکتی است که انسان را از دستیابی به این کمالات محروم کرده است.
وی ادامه داد: موضوعی که متأسفانه امروز در برخی از نقاط جهان در قالب افراطگرایی شاهد آن هستیم و برخی سیاستمداران نیز به آن دامن میزنند. خشونتهای سازمانیافته کنونی در جهان؛ اسلامهراسی و دینهراسی و نیز مسابقات تسلیحاتی در جهان کنونی؛ معلول رشد فزاینده تمایلات نفسانی در استعمارگران است که با استفاده از اهرم قدرت؛ در پی تثبیت برتری اندیشههای ظالمانه و خشونتگرایانه خود در جهان هستند.
صلح پایدار جز در سایه عدالت قابل تأمین نیست
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان داشت: عجیبتر اینکه پوششی از آزادیخواهی و دموکراسیطلبی بر تن تمایلات برتریجویانه کردهاند و خود را شایسته تصمیمگیری برای کلیت جهان میدانند و کشور ما که در برابر چنین خواستهای ایستادگی شرافتمندانه کرده است را آماج تحریمهای ظالمانه قرار میدهند.
وی گفت: صلح پایدار جز در سایه عدالت قابل تأمین نیست و عدالت زمانی تأمین خواهد شد که تمایلات شیطانی به کناری وانهاده شود و خردورزی حاکم شود.
انتهای پیام/
اخبار مرتبط
پر بازدید ها
پر بحث ترین ها
بیشترین اشتراک
بازار