دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸ – ۱۵:۵۴
دغدغه اقتصاد فرهنگی و هنری وظیفه اداره کل ارشاد است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه چگونگی تبدیل یک ایده اقتصادی به صنعت، تبدیل صنعت به فروش و رسیدن به بازار غرض ما است، گفت: وظیفه ما به عنوان اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی دغدغه اقتصاد فرهنگی و هنری است.
بهگزارش خبرگزاری فارس از مشهد، جعفر مروارید صبح امروز در مراسم آیین رونمایی از سامانه ملی «نگارخانه» که در هتل فرهنگ و هنر برگزار شد،گفت: هدف ما از این طرحها بهبود وضع معیشت و تسهیل آن برای هنرمندان و فرهنگیان بوده که یکی از این طرحها، توسعه سامانههای مجازی برای فروش آثار هنری است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد:برای اینکه بتوانیم ایدههای اقتصادی و فرهنگی را هم به فناوری تبدیل کنیم و هم بازار فروش پیدا کند، بازارهای فروش فصلی درمشهد و شهرستانها برنامه ریزی شده است که در همین زمینه مدتی قبل بازار فروشی در کوه سنگی مشهد به مدت 6 شب و با حضور 45 هنرمند در 100 غرفه و فروش تقریبی 600 میلیون تومان با همکاری خانه هنرمندان با هدف معرفی آثار هنری مشهد و شهرستانها برگزار شد.
وی افزود: ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر دائمی و یکساله با هدف فروش آثار هنری به شکل حضوری در حال برنامه ریزی است.
مروارید متذکر شد:اهداف کلان این فعالیتها توسعه محصولات فرهنگی و هنری، رونق بازار فروش تولیدات فرهنگی_هنری و قرآنی برای بهبود فضای کسب و کار، توسعه صادرات محصولات فرهنگی_هنری و قرآنی، ایجاد اشتغال و حفظ اشتغال موجود در حوزه فرهنگ و هنر و گفتمان سازی مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد:در راستای توسعه گفتمان مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی شعار نمایشگاه کتاب که در آبان ماه برگزار میشود «فرهنگ، پیشران گفتمان مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی» است.
وی خاطرنشان کرد:در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری، شعار سال جاری که رونق تولید است و همچنین در راستای مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی استاندار خراسان رضوی که نگاهی توسعه گرایانه و عمل گرایانه ناظر بر مشکلات اقتصادی جاری دارد، برنامه هم افزایی را شروع کردند که یک ضلع آن در ارتباط با سرمایه گذاران و کار آفرینان است و هدف جذب سرمایه به داخل استان را دارد.
مروارید افزود: ضلع دیگر آن که نمایندگان مجلس و حکومت بوده،همدلانه موانع کسب کار و سرمایهگذار را بر طرف کنند و امامان جمعه در استانها و مقامات حکومتی عالی هم ناظر این تعاملات هستند، مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی مقدمات توفیق این برنامه است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد:مدل بومی که برای رونق تولید در داخل استان داریم هم گرایی و ودغدغه فاق اجتماعی، کاهش بروکراسی اداری، بررسی وضعیت موجود و کاهش مشکلات آن است.
وی با بیان اینکه چگونگی تبدیل یک ایده اقتصادی به صنعت، تبدیل صنعت به فروش و رسیدن به بازار غرض ما است، گفت: وظیفه ما به عنوان اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی، دغدغه اقتصاد فرهنگی و هنری است.
مروارید تشریح کرد: ما در چهار بخش میتوانیم از فضاهای فرهنگی و هنری در راستای رونق تولید استفاده کنیم که بخش اول صنایع فرهنگی و هنری همچون سینما، تئاتر و نمایشگاههای هنری است، بخش دوم صنایع فرهنگی چندرسانهای همچون رادیو، تلویزیون و فضای مجازی را شامل میشود، بخش سوم صنایع فرهنگی مکتوب بوده که کتاب، مجله و روزنامه را در برمیگیرد و بخش چهارم صنایع فرهنگی سرگرمی همچون موزه داری، گردشگریها و جشنوارهها است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: ما نیازمند گفتمان سازی در زمینه اقتصاد فرهنگی هستیم، نا امیدی، بی تفاوتی و سوداگری را نقد میکنیم، این نگاه باید تبدیل به نگاهی فعال، مشارکتی،جمعی و مبتنی بر سرمایهگذاریهای فرهنگی و اقتصادی در آینده باشد.
وی بیان کرد: در جلسهای که در اول هفته دولت برگزار شد از رسانهها خواسته شد ستونی و یا صفحهای از رسانه خود را هر هفته یا هر ماه به تبیین مثلث توسعه اقتصادی _فرهنگی و اقتصاد مقاومتی اختصاص بدهند، همچنین در شورای عمومی فرهنگی در استان دستور کار داده شد که در راستای تبیین این گفتمان فعال و مشارکتی در حوزه اقتصاد و فرهنگ فعالیت کنند.
وی تشریح کرد: در مناطق پنج گانه استان برنامه معینهای اقتصادی در جریان بوده و نزدیک به 90 قرارداد معین اقتصادی با استانداری منعقد شده است، معینها را به ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستانها معرفی کردیم که هر ادارهای با توجه به موقعیت و ظرفیت شهرستان خود در زمینه فرهنگی و اقتصادی بتواند ارتباطاتی بین فرهنگ شهرستان و اقتصاد آن برقرار کند.
مروارید تصریح کرد: ما در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی، کسب و کارهای خانگی فرهنگی و هنری را در هشت منطقه منتخب از مشهد توسعه داده ایم، همچنین برگزاری تئاترهای خیابانی، تجهیز کتابخانهها و حضور سینما سیار در این هشت منطقه میتواند نیازهای فرهنگی این مناطق را به لحاظ کاهش آسیبهای اجتماعی تأمین کنند.
توجه و ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای استفاده از فناوری در عرضه محصولات هنری
سرپرست گروه طرح، برنامه و تحول اداری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ادامه این مراسم گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آیین نامهای را به 6 استان از جمله خراسان رضوی ابلاغ کرده و اهدافی برای کارگروه هم افزایی، انسجام فرهنگی دستگاههای اجرایی و تشکیل اتاق فرهنگ، علم و فناوری تبیین کردند.
مهدی یونسی افزود: از جمله اهداف این کارگروه ارتباط، هم افزایی و تعامل بین دستگاههای اجرایی استان، استفاده از ظرفیت شوراهای فرهنگی، هنری و رسانهای، شناسایی و بهرهبرداری از فعالیتهای فناورانه در تولید و عرضه محصولات فرهنگی و هنری، استفاده از ظرفیتهای آموزشی و پژوهشی استانی برای ارتقا محتوایی محصولات فرهنگی، هنری و رسانهای است.
خرید و فروش اثر هنری یک تجارت است
هنرمند خطاط با بیان اینکه استفاده از واژه اثر هنری باری محصولاتی که از طریق سامانه نگارخانه به فروش میرسد، امر درستی نیست،گفت: اینها محصولات هنری هستند و تشخیص یک اثر هنری کار بسیار دشواری است.
شاهرخ فریوسفی افزود: اینکه فردی یک اثر هنری را برای تزئین خریداری کند، درک غلطی از آثار هنری است چراکه امروزه خرید و فروش آثار هنری یک تجارت در دنیا است.
«نگارخانه»، سامانهای عدالت محور
محمد علی خاوری مسئول و صاحب امتیاز سامانه نگارخانه گفت: این سامانه کاربر محور، عدالت محور و بی واسطه برای فروش محصولات فرهنگی و هنری در سراسر کشور است.
انتهای پیام/ 70061
اخبار مرتبط
پر بازدید ها
پر بحث ترین ها
بیشترین اشتراک
بازار