آخرین خبر فوری
خانه / اخبار / رمز ورود به قلعه‌های گنج خراسان رضوی

رمز ورود به قلعه‌های گنج خراسان رضوی

دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸ – ۲۳:۴۲

رمز ورود به قلعه‌های گنج خراسان رضوی

یک کارشناس ارشد مدیریت نوشت: ضروری است در هر یک از مناطق اجرای طرح در استان خراسان نیز پس از احصاء فرصت‌ها و ظرفیت‌ها، برندسازی موضوع نیز به‌شکل ویژه و با همکاری رسانه‌ها در سطح محلی، استانی و حتی ملی در دستور کار قرار گیرد.

رمز ورود به قلعه‌های گنج خراسان رضوی

سید رحمان میرزاییان، کارشناس ارشد مدیریت در یادداشتی نوشت:

این روزها موضوع تشکیل مثلث‌های اقتصادی و معین‌های اقتصادی استان، صحبت‌هایی است که بارها و بارها از رسانه‌ها و به‌نقل قول‌های استاندار و معاونین وی شنیده می‌شود، موضوعاتی که اجرای صحیح آن می‌تواند نوید برگشت روزهای پررونق اقتصادی استان را تداعی کند، در این رهگذر قطعا نقدهای دلسوزانه و منصفانه، تذکرهایی از جنس یادآوری، بازتاب نگاه‌های نخبگانی به این طرح می‌تواند استان و مدیران آن را در مسیر سختی که گام نهاده‌اند یاری می‌کند.

این متن نیز با این نگاه به رشته تحریر درآمده و نکاتی از طرح را یادآور می‌شود که ممکن است از نظر مدیران و مسؤولان استانی مغفول مانده باشد.

نکته اول:

نکته‌ای که باید در ابتدای کار به آن نگاه ویژه داشت نیازهای هر منطقه است، البته نیازهایی که به‌عنوان نیاز واقعی مردم و توسط مردم معرفی می‌شود، این موضوع که هریک از مناطق تقسیم‌بندی شده از حیث نیازها دارای سنخیت واحد در هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و ساماندهی اجرای طرح باشند، نکته بسیار مهمی محسوب می‌شود.

کما اینکه اگر این نیازها با نقش پررنگ مردم در احصاء آن به‌دست آمده باشد، قاعدتا می‌تواند همراهی و همیاری مردم را در پی داشته و به‌قولی بسیج عمومی را در رسیدن به اهداف فراهم آورد.

نکته دوم:

اولین موضوع در اجرای پروژه‌ها و طرح‌ها، احصاء وضعیت موجود است و قاعدتا مدیران استانی نیز در شروع این طرح به آن توجه داشته‌اند، اما نکته مهم این است که در طرح نه زمان اتمام و بهره‌برداری آن مشخص شده است و نه شاخص‌ها تعیین شده و اگر هم این موضوع انجام شده، اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است، این در حالی است که تعیین درست وصحیح شاخص‌ها ضمن مشخص کردن وضعیت موجود، آینده‌ای نیز که پس از اجرای این طرح به آن خواهیم رسید را نیز ترسیم می‌کند و اهمیت این موضوع زمانی دو چندان می‌شود که بدانیم بیان این شاخص‌ها و رصد پیشرفت آن‌ها بر پایه زمان، نه تنها از منظر شفافیت و آگاهی‌بخشی برای عموم مردم نکته مهمی محسوب می‌شود بلکه می‌تواند از جهت هدفگذاری برای رسیدن معین‌های اقتصادی و مدیران دولتی نیز زمینه حرکت و پویایی و رقابت در سطح استان را فراهم آورد.

نکته سوم :

مردم به‌عنوان صاحبان اصلی نظام می‌بایست به‌عنوان عنصر اصلی این فعالیت‌های اقتصادی، همواره به‌عنوان امین در اجرای طرح و مشاورین دلسوز و ناظرین اجرای آن مورد توجه قرار گیرند و این توجه می‌بایست از ابتدایی‌ترین مراحل، شروع و در هریک از مراحل بعدی نیز به آن پرداخته شود.

دادن اطلاعا ت صحیح انجام پروژه‌ها، منافع حاصل از طرح‌ها، اولویت‌بندی طرح‌ها توسط مردم و معتمدین آن‌ها، قطعا مطالبه عمومی را از هریک از معین‌های اقتصادی افزایش داده و مردم را به‌عنوان نخستین مطالبه‌گران اجرای طرح معرفی می‌کند و این موضوع کمک شایانی در پیشبرد طرح‌های استان دارد.

نکته چهارم :

استاندار محترم بارها به موضوع قلعه گنج استان کرمان به‌عنوان یک نمونه موفق از اجرای این طرح اشاره کرده‌اند، قطعا نکته مهم در این موضوع نگاه صحیح به‌فرصت‌های منطقه بوده است، که به‌شکل صحیح احصاء و به‌مرحله اجرا درآمده است، بنابراین ضروری است در هر یک از مناطق اجرای طرح در استان خراسان نیز پس از احصاء فرصت‌ها و ظرفیت‌ها، برندسازی موضوع نیز به‌شکل ویژه و با همکاری رسانه‌ها در سطح محلی، استانی و حتی ملی در دستور کار قرار گیرد.

قطعا اطلاع‌رسانی این ظرفیت‌ها و فضاسازی رسانه‌ای در چنین طرح‌هایی می‌تواند در جذب سرمایه‌های داخلی استان و حتی خارج از استان و شاید بین‌الملل با توجه به‌ظرفیت‌های منطقه مؤثر بوده و در سرعت بخشیدن به‌اجرای طرح کمک شایانی کند، بنابراین به‌طور مشخص پیشنهاد تدوین پیوست‌های رسانه‌ای در هریک از معین‌های اقتصادی، می‌تواند جمعیت بیشتری را مایل به‌مشارکت در اجرای طرح کند.

نکته پنجم:

تقسیم‌بندی استان به مجموعه‌های معین که در طرح ذکر شده بسیار مؤثر و در به‌حرکت درآوردن چرخ‌های تولید می‌تواند مؤثر باشد، اما نباید از موضوع بسیار مهم دیگری یعنی ایجاد شبکه معین‌های اقتصادی استان نیز غافل شد، جایی که معین‌های اقتصادی در تعامل با یکدیگر و با رویکرد هم‌افزایی می‌توانند از فرصت‌ها و پتانسیل‌های یکدیگر مطلع شده و از ویژگی‌های مناطق همجوار و یا سایر مناطق استان بهره‌مند شوند.

نکته ششم:

تمام صاحب‌نظران و افراد آشنا با شرایط استان به این موضوع اذعان دارند که مزیت رقابتی استان خراسان در سطح ملی و بین‌المللی وجود مضجع منور رضوی و موضوع زیارت است، موضوعی که متأسفانه در طرحی که برای استان خراسان آن هم با پیوست رضوی نگاشته می‌شود، می‌بایست به‌صورت ویژه به آن پرداخته شود، اما شاید نگاه مشاوران طرح به‌نمونه قبلی اجرا شده در استان کرمان و یا سایر کشورها، این موضوع مهم را از یاد برده و به‌فراموشی سپرده است که مهم‌ترین موضوع در استان خراسان رضوی بحث زیارت و زائر است که می‌تواند در ابعاد مختلف به آن پرداخته شود، به‌عنوان نمونه در حالی‌که بهره‌مندی از پتانسیل مسیرهای حرکتی زائران از مرکز، شمال و جنوب استان به شهر مقدس مشهد است، می‌طلبید که در انتخاب معین‌های اقتصادی این مسیرها به این موضوع دقت شود و بخش ویژه‌ای را نیز به‌عنوان زیارت در دستور کار این مناطق لحاظ کنند.

اقتصاد فرهنگ که به‌صورت ویژه آن در بحث اقتصاد زائر می‌تواند شکل بگیرد، به‌نظر نکته مهم و مغفول مانده در اجرای طرح است.

در پایان امید است حال که متولی اول استان به‌درستی و با تشخیص صحیح در حوزه اقتصاد ورود کرده است، همه صاحب‌نظران، متفکران و به‌ویژه اصحاب رسانه فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی ضمن حمایت از طرح، اطلاع‌رسانی شایسته‌ای از آن به‌عمل آورده و در این کوشش همگانی سهیم باشند، البته این مهم زمانی محقق خواهد شد که اطلاع‌رسانی صحیح از سوی متولی صورت گرفته و با نقدهای منصفانه رسانه‌ها و دلسوزان با سعه‌صدر برخورد شود.

انتهای پیام/ 70051

اخبار مرتبط


اقامت 24

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار
globe


فناوا صفحات اخبار


رسپینا


هتل تارا


سرمایه


بیمه البرز

دیدن ادامه خبر

درباره admin

همچنین ببینید

ابراز همبستگی رئیس جمهوری ماداگاسکار در پی حمله تروریستی به کنسولگری ایران در دمشق

رئیس جمهوری ماداگاسکار در پی حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در دمشق، در پیامی از طرف خود و ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *