آخرین خبر فوری
خانه / اخبار / رویکرد سند ارتقای وضعیت زنان تحکیم بنیان خانواده است

رویکرد سند ارتقای وضعیت زنان تحکیم بنیان خانواده است

سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۸ – ۰۲:۵۶

رویکرد سند ارتقای وضعیت زنان تحکیم بنیان خانواده است

مدیرکل برنامه ریزی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: رویکرد سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده تحکیم بنیان خانواده است و در عدالت جنسیتی به دنبال آن هستیم تا شکاف‌های جنسیتی که در حوزه‌های آموزش و پرورش، بهداشت و امنیت وجود دارد با ارتقای شاخص‌ها پر شود.

رویکرد سند ارتقای وضعیت زنان تحکیم بنیان خانواده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان بهناز موحدی بعد از ظهر دوشنبه در جلسه رونمایی از سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان اصفهان در تشریح ضرورت تدوین این سند اظهار کرد: توسعه همه جانبه و متوازن در برنامه سوم توسعه اجتماعی کشور در دستور کار قرار گرفته و در برنامه ششم توسعه نیز توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زنان ذیل ماده 101 قرار گرفت.

مدیرکل برنامه ریزی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور ادامه داد: برای اولین بار نظام برنامه ریزی مبتنی بر جنسیت با رویکرد عدالت جنسیتی در برنامه ششم توسعه قرار گرفت و این ماده تمام دستگاه‌ها را ملزم می‌کند تا در برنامه‌های خودشان الزامات عدالت جنسیتی را لحاظ کنند.

وی تأکید کرد: رویکرد سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده تحکیم بنیان خانواده است و در عدالت جنسیتی به دنبال آن هستیم تا شکاف‌های جنسیتی که در حوزه‌های آموزش و پرورش، بهداشت و امنیت وجود دارد با ارتقای شاخص‌ها پر شود.

موحدی خاطرنشان کرد: سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده اولین برنامه عملیاتی‌محور در حوزه زنان و خانواده در استان اصفهان است که با هدف دستیابی به برنامه‌ای مکان محور و مبتنی بر زبان تغییر برای بهبود وضعیت محدوده کار جغرافیای استان و در سطح تفصیل بررسی شهرستانی لحاظ شده است.

مدیرکل برنامه ریزی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور تصریح کرد: تلاش برای مشارکت همه کنشگرها و بازیگران در تدوین برنامه و همکاری شبکه‌ای در مثلث دولت، مردم و سازمان‌های مردم نهاد و پیش‌بینی بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های موجود در استان‌ها از رویکردهای کارگروه تدوین سند بوده است.

وی افزود: بر اساس بررسی‌ها نرخ بیکاری زنان تحصیل‌کرده، نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت زنان 10 ساله و بیشتر و طلاق اولویت‌های اول استان اصفهان برای حل مشکلات زنان هستند و جداول نشان می‌دهد نرخ بیکاری در زنان تحصیل کرده استان اصفهان در شهرستان‌های نجف‌آباد، فریدن، فریدون‌شهر لنجان و فلاورجان در اولویت نخست است.

معصومه ابتکار نیز در این جلسه اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عدالت همواره یکی از موارد مورد تاکید امام خمینی، رهبر معظم انقلاب و دولت‌ها بوده که البته گاهی نیز پوپولیستی دنبال شده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: امروز عدالت اجتماعی و در ذیل آن عدالت جنسیتی از اهمیت بسیاری برخوردار است که پیش از نگاه توسعه‌ای در نگاه دینی به آن توجه شده و همان‌طور که خداوند در قرآن بیان کرده انسان‌ها در ذات خودشان باهم هیچ تفاوتی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: در قانون اساسی و اسناد بالا دستی عدالت جنسیتی مورد اشاره بوده اما برای اولین بار در برنامه ششم توسعه به صراحت تکلیفی در این موضوع با همکاری دستگاه برنامه و بودجه تعیین شده است.

ابتکار تأکید کرد: این سند قرار نیست متفاوت از برنامه توسعه استان باشد بلکه به دنبال پر کردن شکاف‌ها هستیم، وقتی آمار را به تفکیک جنسیت بررسی کنیم متوجه می شویم که اگرچه این برنامه‌ها برای همه تدوین شده اما تفاوت معناداری میان زنان و مردان در اجرا لحاظ شده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در تشریح لزوم برنامه‌ریزی مکان‌محور اظهار کرد: آمار 4 درصدی بازماندگی از تحصیل میان دختران بیشتر در مناطق مرزی و روستایی است و اطلاع از ویژگی‌های جغرافیایی هر منطقه در حل مشکلات مؤثر خواهد بود.

وی یادآور شد: استان اصفهان سرمایه عظیمی برای کشور است اما 66 درصد دختران تحصیل‌کرده آن بیکار هستند، واقعیت جامعه این است که وقتی برای زنان حق تحصیل قائل شدیم باید تعادل کار و خانه را ایجاد و از سوی دیگر زمینه ازدواج آسان آنان را فراهم کنیم.

ابتکار ابراز کرد: اینگونه تصور نکنیم که اگر مرخصی زایمان به زنان داده شود به اقتصاد ضربه خواهد خورد، بلکه فرزندآوری زن نیز کمک به اقتصاد یک کشور و مطالبه رهبر معظم انقلاب است.

انتهای پیام/63113/هـ30/

اخبار مرتبط


اقامت 24

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار
globe


فناوا صفحات اخبار


رسپینا


هتل تارا


سرمایه


بیمه البرز

دیدن ادامه خبر

درباره admin

همچنین ببینید

ابراز همبستگی رئیس جمهوری ماداگاسکار در پی حمله تروریستی به کنسولگری ایران در دمشق

رئیس جمهوری ماداگاسکار در پی حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در دمشق، در پیامی از طرف خود و ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *