دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸ – ۱۶:۲۴
واکنش اوقاف گیلان نسبت به خبر مطالبه مردمی+ توضیحات فارس
در پی انتشار خبری در خبرگزاری فارس مبنی بر "عدم پاسخگویی اوقاف گیلان به مطالبه مردمی/ آیا آمار موقوفات اعلامشده غیرواقعی هستند؟!" روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گیلان نسبت به این خبر واکنش نشان داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، متن کامل توضیحات روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان در واکنش به درج خبر "فارس من| عدم پاسخگویی اوقاف گیلان به مطالبه مردمی/ آیا آمار موقوفات اعلامشده غیرواقعی هستند؟!" عینا در زیر آمده است؛
ن و القلم و ما یسطرون
اوقاف گیلان همچون گذشته در کنار مردم و پاسخگو به مردم
در پاسخ به مطلب مندرج آن رسانه با عنوان "فارس من| عدم پاسخگویی اوقاف گیلان به مطالبه مردمی/ آیا آمار موقوفات اعلامشده غیرواقعی هستند؟! مقتضی است طبق ماده 23 قانون مطبوعات، جوابیه زیر جهت تنویر افکار عمومی در همان صفحه و ستونهای شماره بعد آن رسانه درج گردد.
سازمان اوقاف یک سازمان فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بوده و سیاست خود را برگرفته از منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و توسعه و ترویج فرهنگ وقف و بهرهوری بیشتر موقوفات برای خدمترسانی بیشتر به مردم در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و.. قرار داده است. شفافسازی در حوزههای مختلف عملکرد از تأکیدات نماینده محترم ولیفقیه و ریاست معزز سازمان اوقاف بوده و هست تا باعث جلب اعتماد عمومی و افزایش گرایش مردم بهسوی وقفهای جدید باشد که اطلاعات و شواهد در سالهای اخیر همین موضوع را ثابت میکند.
در جواب مطلبی که توسط آن رسانه نشر یافته باید چند نکته را یادآور شویم:
1. درب اتاق مدیرکل اوقاف گیلان همواره به روی خبرنگاران و اصحاب رسانه باز بوده و تاکنون بارها و بارها اطلاعات فعالیتهای مختلف اوقاف گیلان در اختیار اصحاب رسانه قرارگرفته و در موضوع پیشآمده هم آمار درخواستی بارها بهصورت شفاهی به سمع خبرنگار محترم رسیده است.( البته به گواه خبر مندرج در تاریخ 28/12/97 با تیتر ثبت آخرین وقف سال 97 گیلان با نیت فعالیتهای قرآنی در خبرگزاری فارس گیلان تعداد وقفهای سال 97 قابل دریافت بوده و هست). در روز مقرر که خبرنگار محترم خبرگزاری فارس بدون هماهنگی قبلی در دفتر مدیرکل اوقاف گیلان حضور یافتند افرادی از قبل برای دیدار با ایشان هماهنگ نموده بودند و قانوناً و شرعاً مقدم بر ایشان بودند و کاش خبرنگار محترم در وقتی دیگر و با هماهنگی تشریف میآوردند و اگر پاسخ نمیگرفتند آنگاه اینگونه بهدوراز انصاف قلم میزدند.
2.در طول دو سال حضور حجتالاسلام علیزاده در اوقاف گیلان ارتباط خوب و حسنهای بین ایشان و خبرنگاران عزیز بوده و خبرنگار محترم فارس باید بهتر بدانند که خبرنگاری از رسانه متبوع ایشان چندی پیش با هماهنگی قبلی به دفتر ایشان آمدند و سؤال پرسیدند و نتیجه گرفتند و رفتند.
3. اتفاقاً اولین حضور مدیرکل اوقاف گیلان در بین خبرگزاریها، خبرگزاری فارس بوده که شخصاً در دفتر خبرگزاری فارس گیلان حضور یافته و پاسخگوی سؤالات و پرسشهای دوستانشان در آن رسانه بودند که گواه آن تهیه خبری با تیتر استفاده از "ظرفیت جوانان در سطح هیئتامنای بقاع متبرکه/ نیات واقفین به سمت نیازهای روز جامعه مسیردهی شود" است که به تاریخ 15/7/97 در خبرگزاری فارس نشر یافته است.
.4. همین خبرنگار محترم در ماه گذشته خبری درباره مسجدی در شفت که اتفاقاً در فارس من منتشرشده و مطالبه مردمی بود از مسئول روابط عمومی اوقاف گیلان سؤال و پاسخ هم دریافت کرده بودند.
5.یکی از ابتکارات مدیرکل اوقاف گیلان که برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده تشکیل شبکه خدام افتخاری رسانه در بقاع متبرکه باهدف شفافسازی در بیان عملکرد بوده که با همراهی بسیار خوب دوستان رسانه و اهلقلم مواجه شد.
و حال چند سؤال:
آیا موارد ذکرشده بیانگر ارتباط گرم بین مدیرکل اوقاف گیلان و اصحاب رسانه همراه با بیان عملکرد در مقام پاسخگویی نیست؟
آیا انتشار نزدیک به 4 هزار خبر و گزارش تصویری در پورتال اطلاعرسانی اوقاف گیلان دال بر شفافیت در بیان و پاسخگویی نیست؟
آیا انتشار اخبار اوقاف گیلان در خبرگزاریهای مختلف ازجمله فارس گیلان بیانگر صداقت در ارائه اطلاعات و آمار و پاسخگویی نیست؟
آیا حضور هفتگی و بعضاً روزانه مدیرکل و روسای ادارات شهرستانی و ستادی در بین مردم و هیئتامنا و دیدار و گفتگوی مردمی درباره عملکرد اوقاف نشاندهنده پاسخگو بودن اوقاف گیلان نیست؟
آیا حضور مدیرکل و معاونین در فرمانداری شهرستانهای رضوانشهر و لاهیجان در دو ماه اخیر و دیدار با مردم و انعکاس آن توسط رسانهها شفافسازی در بیان عملکرد و نشانه پاسخگو بودن نیست؟
آیا برگزاری نشستهای خبری که در هرسال چند بار و شرکت در برنامههای گفتگو محور صداوسیمای گیلان توسط مدیرکل و معاونین دال بر شفافیت و پاسخگویی نیست؟
آیا دیدار مدیرکل و معاونین و روسای ادارات با مسئولان استانی و شهرستانی بهویژه استاندار، نماینده محترم ولیفقیه، ائمه جمعه و فرمانداران و.. که همراه با گزارش عملکرد و بیان اطلاعات حوزه وقف و بقاع متبرکه بوده و اخبار آن نیز منتشر میشود دال بر پاسخگویی و شفافسازی نیست؟
لذا خبرنگار عزیز و محترم باید بدانند که:
1.انصاف از ارکان حرکت رسانه در تراز انقلاب اسلامی و جزء شئون فعالیت رسانهای است و اگر خواستهاش درجایی برآورده نشد از قلم که بهمثابه امانتی در دست اوست سوءاستفاده نکند.
2.شتابزدگی و بزرگنمایی که توسط ایشان مطرحشده بسیار دور از انصاف است و گیلان ما احتیاج به کار بیشتر در سایه همدلی و رفاقت همراه با نقد دلسوزانه و منصفانه رفتارها و عملکردها دارد.
3.اینکه خبرنگار محترم بهدوراز انصاف، مسئولان اوقاف گیلان را متهم به شتابزدگی و بزرگنمایی میکند و یا با تیتر خبر موضوع جوابیه که اذعان داشته ( آیا آمار اعلامشده غیرواقعی است؟) یک نوع فرافکنی و انحراف افکار عمومی و مغایر بااخلاق حرفهای خبرنگاری است و هیچوقت منجر به حل و رفع نواقص احتمالی که در هر ادارهای ممکن است وجود داشته باشد، نخواهد شد.
4. متهم کردن اوقاف گیلان به شتابزدگی و بزرگنمایی جز ضربه زدن به اعتماد عمومی مردم، واقفان و خیران محترم و دلسردی عزیزانی که میخواهند در حوزه وقف ورود کنند، نتیجه دیگری به همراه ندارد.
در خصوص سؤال ایشان که بهتبع مطالبه و سؤال مردمی از اوقاف گیلان بوده، به اطلاع میرساند تعداد وقفهای سال 97 گیلان 43 مورد بوده که بندرانزلی 2 مورد، تالش 7، لنگرود 10،رشت 9، رودسر 5، صومعهسرا 3، فومن 2 و لاهیجان 5 وقف داشتهاند که نیات مختلفی ازجمله کمک به زلزلهزدگان، کمک به ایتام، ازدواج جوانان، کمک به مؤسسات قرآنی و نشر و آموزش قرآن، روضه امام حسین(ع) و کمک به مساجد( با ذکر نام مسجد یعنی وقف خاص) هستند.
امیدوارم خداوند عالم الغیب و الشهاده توفیق دهد هر چه بیشتر در خدمت به مردم در جامعه کوشیده و با رفتار و گفتار و قلممان امید و آرامش ببخشیم.
روابط عمومی اوقاف و امور خیریه گیلان
سوءاستفاده از قلم تهمتی قابل پیگیری است
همه رسانهها موظف و مکلف هستند تا در حوزه اطلاعرسانی، انتقاد و نظارت همگانی مطابق با ضوابط تقنینی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فعالیت کنند و خبرگزاری فارس گیلان نیز از ابتدا تاکنون بر همین منوال در تکاپو بوده و پرداختن به مطالبات مردمی را تا حصول نتیجه وظیفه خود میداند.
در بخشی از توضیحات روابط عمومی اداره کل اوقاف گیلان آمده که درب اتاق مدیرکل اوقاف گیلان همواره به روی خبرنگاران و اصحاب رسانه باز بوده درحالیکه همان درب بر روی خبرنگار بسته بود و علیرغم حضور چندباره مسؤول روابط عمومی و توضیح خواهی وی نتیجه حاصل نشده و با هماهنگی انجامشده، خبرنگار فارس در دفتر مدیرکل حاضر شد هرچند علیرغم انتظار و حتی تماس برای دیدار به جهت پاسخ به مطالبه مردمی با عدم پاسخگویی مدیرکل روبرو شد.
اینکه خبرنگاری برای پرسیدن یک سؤال در اداره کل حاضر شود، سؤال بپرسد، نتیجه بگیرد و برود دالی بر دیگر سؤال پرسیدن نیست و این حق خبرنگار و افکار عمومی است که مطالباتشان از مسؤولین که بخشی از وظایفشان پاسخگویی است، پاسخ گفته شود.
حضور مسؤلان و مدیران در رسانه ها برای پاسخگویی به سوالات خبرنگاران در راستای پیگیری مطالبات مردمی است و نشست صمیمی مدیرکل اوقاف گیلان در دفتر فارس استانی نیز در همین راستا بوده و نمیتوان این سطح از تعامل با رسانه، مسؤول را از پاسخگویی مصون بدارد.
هیچگاه فارس نهاد اوقاف و امور خیریه را به شتابزدگی و بزرگنمایی در بیان آمار متهم نکرده بلکه از واژه به نظر میرسد قبل از شتابزدگی و بزرگنمایی استفاده کرده که آنهم بهناچار و به دلیل عدم پاسخگویی مسؤولان اوقاف بود و اینکه گفته میشود نگارنده بهدوراز انصاف قلمزده نهتنها کاملاً اشتباه بلکه دلسوزانهترین واژهای بود که نقد را منصفانهتر جلوه میداد.
پاسخگویی صریح و شفاف همچون سوژه ثبتشده درباره مسجدی در شفت حداقل انتظار از مدیران و مسؤولان است که منجربه افزایش اعتماد عمومی و رغبت تعاملی ولینعمتان انقلاب با دستگاههای مختلف میشود نه ضربه زدن به اعتماد عمومی آنها.
رسانه بازوی توانمند جبهه انقلاب اسلامی است و رسانههای طراز انقلاب ا افتخار و به منظور قدردانی از مسؤولان و امیدآفرینی در جامعه اقدام به انعکاس اخبار حوزه های متلف میکنند و همانگونه که وظایف رسانه از سوی مسؤولان اوقاف به نگارش درآمد ،مسؤولان اوقاف نیز باید اشراف داشته باشند که تشکیل شبکه خدام افتخاری رسانه در بقاع متبرکه با هدف شفافسازی صورت گرفته و بهزودی این رسانه در جهت عملکرد نهاد اوقاف و امور خیریه گیلان تولیدات رسانهای خود را تهیه، تولید و در بخشهای مختلف به سمع و نظر مردم و مخاطبان خواهد رساند.
اوقاف و امور خیریه گیلان در بخشی از توضیحات خود مرقوم کرده که انصاف از ارکان حرکت رسانه در تراز انقلاب اسلامی و جزء شئون فعالیت رسانهای است و اگر خواستهاش درجایی برآورده نشد از قلم که بهمثابه امانتی در دست اوست سوءاستفاده نکند، سؤال اینجاست که چگونه میدر یک نهاد انقلابی خبرنگاری را بدون سند به سوءاستفاده از قلم امانتی متهم کرده و مدعی شده که خواسته خبرنگار در جای دیگر برآورده نشده است!؛ اوقاف باید رسماً اعلام کند که خواسته خبرنگار فارس در جای دیگر دقیقه چه بوده که حاضرشده در رسانه آن را مطرح کند و در غیر این صورت بیان این ادعا نشر اکاذیب و تهمت به خبرنگار محسوب میشود و علاوه بر تظلم خواهی در برابر خداوند باید در پیشگاه قانون نیز پاسخگو باشند.
در بخش دیگری از توضیحات اوقاف گیلان آمده که شتابزدگی و بزرگنمایی مطرحشده بهنوعی فرافکنی و مغایر بااخلاق حرفهای خبرنگاری بوده است؛ حال سؤال ما اینجاست که عدم پاسخگویی مسؤولان اوقاف نامش چیست و اگر کسی خلاف قانون اساسی و قانون اجرایی کشور مسؤول باشد و خود را در معرض سؤال نبیند و یا از پاسخگویی بههنگام فرار کند نامش چیست و جایگاه اخلاق چه میشود.
با عنایت به پاسخ کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه گیلان نسبت به مطالبه مردمی ثبتشده در سامانه فارس من که مطمئناً برای جمعبندی آن با توجه به سیستماتیک بودن نظام اداری کشور زمان صرف شده از 10 دقیقه تجاوز نمیکند، چرا با صرف زمان بالغبر دو ماه و 15 روز از ثبت سوژه، اوقاف از پاسخ به این سؤال سر باز میزد بماند که همین آمار اعلامشده از سوی اداره اوقاف و امور خیریه آمار ثبت شده در سامانه «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» نیست.
یادآور میشویم که خبرگزاری فارس مکلف به پیگیری مطالبات مردمی ثبت شده در سامانه "فارس من" است و در این مسیر بدون تعارف و با رعایت اخلاق حرفهای از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.
انتهای پیام/3389
اخبار مرتبط
پر بازدید ها
پر بحث ترین ها
بیشترین اشتراک
بازار