آخرین خبر فوری
خانه / اخبار / چرا طرحی که مجلس را واکسینه می‌کرد، رد شد؟

چرا طرحی که مجلس را واکسینه می‌کرد، رد شد؟

دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸ – ۰۹:۱۲

چرا طرحی که مجلس را واکسینه می‌کرد، رد شد؟

طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس که مورد استقبال مردم قرار گرفت و هرگونه عملکرد نمایندگان به صورت شفاف و ملموس‌تر در اختیار مردم قرار می‌گرفت از سوی نمایندگان مجلس رد شد.

چرا طرحی که مجلس را واکسینه می‌کرد، رد شد؟

خبرگزاری فارس؛ گروه دیگر رسانه‌ها: در سال گذشته بود که طرحی تحت عنوان «شفافیت آرأی نمایندگان مجلس» سروصدای بسیاری در بین اصحاب رسانه بپا کرد، چراکه مورد استقبال مردم قرار گرفت. با این طرح آرا، مواضع، نظر و هرگونه عملکرد نمایندگان مجلس به صورت شفاف و ملموس‌تر در اختیار مردم قرار می‌گیرد. نکته قابل توجه آنجاست که این طرح با امضای تنها 29 نماینده تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد. پس از رفت و برگشت‌های بسیار روز گذشته دو فوریتی بودن این طرح از سوی نمایندگان مجلس رد شد.یک‌شنبه 3 شهریور ماه، بهارستانی‌ها با دو فوریت طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه مجلس (شفافیت آرا) مخالفت کردند. براین اساس نمایندگان با 69 رأی موافق، 103 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر در جلسه با دو فوریت طرح مزبور مخالفت کردند.این طرح در شهریور ماه سال گذشته با رأی منفی نمایندگان مواجه شد. در متن طرح اولیه‌ مقرر شده بود در تمامی مواردی که به موجب این قانون رأی‌گیری به عمل می‌آید و مصادیق آن در ماده (۱۲۱) مشخص شده، جهت اطلاع مردم، اسامی نمایندگان موافق، مخالف و ممتنع منتشر می‌شود. بدین منظور علاوه بر درج اسامی در مشروح مذاکرات، هیئت رئیسه موظف است نسبت به ایجاد سامانه الکترونیکی به طوری که قابلیت دسترسی به آن برای آحاد ملت فراهم باشد اقدام نماید.نکته حائز اهمیت آنجاست چرا نمایندگان مجلس از شفافیت آراءشان واهمه دارند و حاضر به تصویب این طرح نیستند. برخی نمایندگان مخالف این طرح، معتقدند درصورت تصویب نمی‌توانند نمره منفی به وزرا دهند، برخی دیگر نیز معتقدند نیازی نیست مردم درباره رأی نمایندگان اطلاع داشته باشند در صورت لزوم می‌توانند از خود نمایندگان سؤال بپرسند!طبق پیگیری‌های روزنامه «رسالت» بیشتر نمایندگان حاضر به گفت‌وگو اعلام کردند، با این طرح موافق هستند. در این میان برخی از نمایندگان پاسخ دادند که در صحن حضور نداشتند اما نظرشان درباره این طرح مثبت است. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد آن است چرا نمایندگان با توجه به اطلاع از دستور کار مجلس در صحن حضور پیدا نکردند تا به این طرح رأی دهند. اما با کمال تعجب برخی از نمایندگان مخالف دوفوریتی بودن طرح را بهانه رأی منفی عنوان کردند و گفتند محتوا اهمیتی ندارد چراکه همین مسائل در آیین نامه داخلی مجلس آمده است.
در جدول فوق نظر تعدادی از نمایندگان حول دوفوریتی طرح شفافیت آرا در گفت‌وگو با «رسالت» را مشاهده می‌کنید.
برخی از نمایندگان در خلال این گفت‌وگو به یک سری موارد درباره مخالفت یا موافقت‌شان اشاره کردند که در ادامه می‌خوانید:
* عدم رأی‌آوری این طرح عجیب بود
محمود صادقی نماینده مردم تهران با بیان این‌که از موافقان این طرح بود، به «رسالت»‌ گفت: «نمایندگان موافق این طرح تلاش بسیاری جهت شفاف‌سازی فرآیندهای مجلس داشته‌ا‌ند، در همین راستا فعالیت‌های مثبتی انجام داده‌اند. با توجه به این‌که تعداد بسیاری از نمایندگان فوریت این طرح را امضا کرده بودند اما عجیب بود که این طرح رأی نیاورد.»
او ادامه داد: «این موضوع را در جهت ارتقای کیفیت کار مجلس ضروری می‌دانم و حق مردم است که از آرا نمایندگان و فعالیت‌های آنها اطلاع داشته باشند.»این نماینده مجلس افزود: «با توجه به مطالعات تطبیقی که داشتیم، بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی شفافیت آرا در پارلمان‌هایشان وجود دارد اما در ایران متاسفانه نمایندگان موافقت نکردند.»صادقی ادامه داد: «در حال حاضر با فوریت این طرح موافقت نشده است یعنی طرح رد نشده و تنها با فوریتش موافقت نشده است و باید به صورت عادی مراحل تصویبش طی شود.»نماینده مردم تهران با بیان این‌که رأی درباره این فوریت نیز شفاف نیست، افزود: «ممکن است برخی آشکارا بگویند موافق این طرح هستند اما در عمل، مخالف رأی داده باشند.»او در پاسخ به این سؤال که چرا برخی نمایندگان از تصویب این طرح واهمه دارند، گفت: «بعضا استدلال می‌کنند این موضوع آزادی عمل ما را محدود می‌کند؛ باید درنظر داشت که سخن آنها درست نیست و شفافیت در مجلس باعث پاسخگوتر شدن نماینده در مقابل مردم همچنین ارتقای کیفیت کار نمایندگی می‌شود به‌آن‌معنا با تصویب این طرح، نماینده ناگزیر است تا حضور بهتری در فعالیت‌های رأی‌دهی داشته باشد.»
صادقی گفت: «از تمام طیف‌های سیاسی، قدیمی و جدید مجلس در صف مخالفان و موافقان این طرح حضور داشتند و نمی‌توان گفت طیف یا نماینده خاصی موافق یا مخالف طرح بوده است.»
* برخی دچار دوگانگی در رفتار هستند
حجت‌الاسلام نصراله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس نیز با اعلام موافقت خود با این طرح به «رسالت»‌گفت: «ما سعی کردیم تا دوستان را درباره این طرح متقاعد کنیم چراکه شفافیت آرا برای نماینده نه تنها ضرورت دارد بلکه بسیار مطلوب است. این موضوع حق مردم است تا بدانند نماینده‌شان در چه وضعیتی قرار دارند.»
او افزود: «باید روشن شود نمایندگان چه عملکردی دارند، زیرا نمایندگی موضوعی کاملا متکی به ارتباط میان وکیل و موکل است. هنگامی‌که مردم نماینده‌ای انتخاب می‌کنند باید اطلاع داشته باشند این نماینده به چه لوایحی رأی می‌دهد یا تا چه اندازه در مجلس حضور دارد.»نماینده مردم مشهد تصریح کرد: «برخی افراد متاسفانه دارای دوگانگی در رفتار هستند، از سویی عنوان می‌کنند که شفافیت بسیار خوب است اما در عین حال رأی نمی‌دهند. به نظر من راه‌حل آن است تا خانه ملت به صورت داوطلبانه آرای نمایندگان را در صفحه خود قرار دهد. ما اعلام آمادگی می‌کنیم این کار را انجام دهند تا مشخص شود چه کسانی داوطلبانه به این موضوع رأی داده یا ندادند. به نظر می‌آید باید از آنهایی که اعلام کرده‌اند موافق این طرح هستند آیا اقدام عملی و داوطلبانه‌ای در این جهت انجام داده‌اند یا خیر؟» او در پاسخ به این سؤال که نمایندگان مخالف این طرح نسبت به چه موضوعی واهمه دارند، افزود: «متاسفانه دوگانگی میان قول و عمل در برخی از افراد وجود دارد که منجر به این موضوع می‌شود».
*این طرح، مجلس را واکسینه می‌کرد
احد آزادی‌خواه، دبیر کمیسیون فرهنگی و نماینده ملایر درمورد شفافیت آرا به «رسالت» می‌گوید: «من صددرصد موافق این طرح بودم، این طرح یکی از اقداماتی بود که می‌توانست مجلس را واکسینه و روحیه انقلابی را در این قوه زنده کند، اینگونه مردم عملکرد نمایندگانشان را شفاف می‌دیدند، اما متاسفانه رأی نیاورد و همین امر نگرانی ما را بیشتر می‌کند.»او ادامه داد: «این اتفاق نشان می‌دهد این مجلس، مجلسی نیست که حاضر به گزارش‌دهی به موکلانش باشد، مجلسی که خودش را بیشتر نماینده دولت قرار داده تا نماینده ملت، همین است و بیش از این هم از آن انتظار نمی‌رود.»
* فوریت طرح، مسئله مهمی نبود
محمد وحدتی‌هلان، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی و نماینده بستان آباد در مجلس نیز ضمن بیان موافقت خود به «رسالت» گفت: «من موافق طرح شفافیت آرا نمایندگان هستم، فوریت آن هم مسئله مهمی نیست. این طرح‌ها می‌توانند یک یا دوفوریتی باشند مهم این است که محتوا چه باشد، من امروز در مجلس نبودم اما با شفافیت نمایندگان در همه زمینه‌ها موافق هستم.»
* رأی خود را در گذشته شفاف اعلام کردم
همچنین روح الله بابایی‌صالح، دبیر کمیسیون اجتماعی و‌ نماینده بوئین زهرا به «رسالت» گفت: «موافق طرح شفافیت آرای نمایندگان بودم و به صورت کتبی هم نظرم را اعلام کرده بودم و درمورد موضوع FATF هم رأی خودم را شفاف اعلام کرده بودم.»
* اگر به صورت عادی به مجلس بیاید رأی می‌آورد
محمداسماعیل سعیدی، نماینده تبریز در این‌باره به «رسالت» می‌گوید: «من موافق این طرح هستم، این بحث مدت‌ها بود که مطرح می‌شد، در سال گذشته نامه‌ای به هیئت رئیسه نوشتیم و اعلام کردیم که ما به اختیار خودمان درخواست داریم آراءمان دراختیار افکار عمومی قرارگیرد. نظر این طرح شفاف شدن نحوه مشارکت همکاران و میزان حضور و ماموریت‌ها به صورت شفاف در اختیار افکارعمومی قرارگیرد.»او ادامه داد: «اما دوفوریت آن رأی نیاورد و دوباره به صورت یک فوریت به رأی گذاشتیم که آن هم رأی نیاورد. این طرح مجدد به صورت عادی به مجلس می‌آید و باتوجه به اینکه تعدادی از همکاران نظرشان به بررسی بیشتر بود اگر به صورت عادی بیاید ممکن است رأی بیاورد.»
* هرچه قضایا شفاف‌تر باشد ابهامات کمتر است
فرهاد فلاحتی، ‌نماینده قائنات نیز به «رسالت» بیان کرد: «نظر من درمورد این طرح موافق بوده و در موافقت این طرح رأی دادم، باید از کسانی که نظر مخالف داشتند پرسید که دلایلشان چیست.به نظر من هرچه قضایا شفاف‌تر باشد ابهامات برای مردم کمتر می‌شود و شبهات کمتری از نمایندگان شنیده می‌شود.»
* مخالفت فوریت این طرح هستم
در ادامه هم شکور پورحسین شقلان، نماینده پارس‌آباد درمورد طرح شفافیت آرا نمایندگان به «رسالت» گفت: «من مخالف فوریت این طرح هستم، فوریت‌ها در آیین‌نامه مجلس به طورکامل مشخص است و طرح دوفوریتی برای مسائل اضطراری و خسارت‌های قریب‌الوقوع است و این طرح از مواردی نبود که نیازمند دوفوریتی باشد، این طرح چیزی بیش از همان طرح آیین‌نامه داخلی مجلس درمورد شفافیت آراء نداشت.»او ادامه داد:‌ «دوستان درمورد فوریت طرح صحبت نمی‌کنند و درمورد اهمیت و محتوای طرح می‌گویند. یکی از آفت‌هایی که ما در طرح‌های یک فوریتی، دوفوریتی و سه‌فوریتی در مجلس داریم همین‌ صحبت نکردن درمورد فوریت‌هاست، با این وجود همه اذعان دارند که شفافیت بیشتر بهتر است.»پورحسین شقلان افزود: «ازطرفی هم درمورد شفافیت آراء نمایندگان باید بگویم که تمام آراء نمایندگان در سیستم ثبت می‌شود و اگر آیین‌نامه داخلی اجازه دهد می‌توان آن را منتشر کرد، اکنون حتی اگر نمایندگان یک ثانیه تأخیر داشته باشند هر روز صبح نامشان به عنوان متأخرین خوانده می‌شود.»نماینده پارس‌آباد در مجلس تأکید کرد: «فوریت این طرح رأی نیاورد، جناب ذوالنور این طرح را آورد و گفت این برای کشور فوریت دارد و نمایندگان تشخیص دادند که فوریت ندارد و می‌تواند به صورت عادی به کمیسیون آیین‌نامه ارجاع شود. همچنین محتوای طرح هم نیاز به چکش کاری دارد بخشی از آن را آیین‌نامه داخلی مجلس پیش بینی کرده و بخشی هم سیستم و سامانه جمع آوری می‌کند. درنتیجه این که به تشخیص قانون یا کمیسیون آیین‌نامه داخلی منتشر شود یاخیر مهم است، همچنین در رأی اعتماد به وزرا رأی به صورت کتبی است و رأی هیچ‌کس منتشر نمی‌شود و صرفا عدد آن گفته می‌شود.»
او با بیان این‌که آرأی ما مخفیانه نیست، گفت: «همچنین ناظرانی که از طرف مجلس به نهادها ارجاع می‌شوند گفته نمی‌شود. ما برأی تمام طرح‌ها و لوایح ثبت نام می‌کنیم و مشخص است و مردم می‌بینند و آرای ما مخفیانه نیست.»
* نماینده مردم‌، کار پنهانی ندارد
همچنین کوروش کرم پورحقیقی، نماینده فیروزآباد در مجلس ضمن بیان موافقت خود به «رسالت» می‌گوید:‌ «من موافق طرح بودم، من معتقدم که نماینده مردم هستم و تمام کارهایی که نماینده در صحن انجام می‌دهد باید علنی باشد، زیرا هیچ کار پنهانی ندارد و جلساتی که علنی باشد و دارای رسمیت است و هیچ دلیلی نیست که نماینده کار خود را از چشم مردم پنهان کند. مخالفان هم خودشان باید پاسخگو باشند.»
* شفافیت، مانع رأی منفی به وزرا می‌شود
همچنین سید محسن علوی نماینده مردم لامرد از نمایندگان مخالف این طرح به «رسالت» گفت: «مخالفت نمایندگان با این طرح دلایل مختلف دارد. نخست نمایندگان در مجلس باید به عنوان کارشناس در صحن درباره طرح‌ها نظر و رأی دهند. اگر این طرح اجرایی شود باید دائما درباره مخالفت یا موافقت‌شان به دیگران پاسخ داده و از خود دفاع کنند، به معنای دیگر باید زمان بسیاری صرف شود تا حواشی رأی‌دادن‌هارا توجیه کنند.»
او با بیان این‌که نمایندگی دارای یکسری وظایف قانونی از جمله تقنین و نظارت است، افزود: «این موضوع وظیفه قانونی ما است. نمایندگان در کنار وظیفه قانونی خود دارای وظیفه جانبی نیز هستند که نسبت به نماینده شهرهایی از جمله تهران، مشهد، قم و تبریز سنگین‌تر است. توقعاتی که مردم در شهرهای کوچکتر از نمایندگان دارند شاید 5 درصد هم در شهرهای مذکور از نمایندگان نداشته باشند. نمایندگان شهرستان عمده زمان‌شان بابت پیگیری‌های عمرانی، حل مشکلات و مسائل مردم در حوزه‌های انتخابیه هزینه می‌شود.»عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به این‌که مجلس نقش نظارت بر عملکرد دولت را دارد، تصریح کرد: «با توجه به نیاز عرفی که بر دوش نمایندگان وجود دارد باید توجه شود که در قسمت‌هایی ما به وزرا نیاز داریم. به عنوان مثال برای پروژه‌های عمرانی نیاز به تأمین اعتبار است. برای تأمین اعتبار نیز باید از وزرا وقت گرفت و درخواست کمک کنیم تا اعتباری در نظر بگیرند که امور منطقه‌مان بچرخد. اگر قرار بر شفافیت آرا باشد، در صورت رأی منفی به وزیر مورد نظر، طبیعتا او نیز کار منطقه ما را انجام نخواهد داد، در نتیجه مردم متضررخواهند شد. به همین جهات ما تمایل به تصویب این طرح نداریم. شفافیت دارای مزایای بسیاری است اما معایب بیشتری نسبت به مزایا دارد وگرنه ما نیز از این طرح استقبال می‌کنیم.»
* رأی دادن یا ندادن به ما مربوط است
اما محمدباقر سعادت نماینده مردم دشتستان در پاسخ به این سؤال که شما موافق یا مخالف این طرح بودید، به «رسالت» گفت: «چه تفاوتی دارد که ما موافق بودیم یا مخالف؟ این مسائل ضروری نیست سؤالات مناسبی که برأی مملکت خوب است، بپرسید.»
او همچنین در پاسخ به این سؤال که مردم علاقه‌مند هستند تا بدانند نماینده‌شان چه اقداماتی در مجلس انجام می‌دهند، گفت: «آن مسائل به ما مربوط است اگر مردم سؤالی دارند ما پاسخ می‌دهیم.»
انتهای پیام/

اخبار مرتبط


اقامت 24

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار
globe


فناوا صفحات اخبار


رسپینا


هتل تارا


سرمایه


بیمه البرز

دیدن ادامه خبر

درباره admin

همچنین ببینید

ابراز همبستگی رئیس جمهوری ماداگاسکار در پی حمله تروریستی به کنسولگری ایران در دمشق

رئیس جمهوری ماداگاسکار در پی حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در دمشق، در پیامی از طرف خود و ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *