آخرین خبر فوری
خانه / اخبار / وزارت ارشاد تئاتر را هنری در حاشیه‌ می‌بیند

وزارت ارشاد تئاتر را هنری در حاشیه‌ می‌بیند

دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸ – ۱۲:۲۲

وزارت ارشاد تئاتر را هنری در حاشیه‌ می‌بیند

داور چهاردهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان گفت: متاسفانه وزارت ارشاد، تئاتر و هنر تئاتر را به عنوان یک هنر حاشیه‌ای می‌بیند این در حالی است که این هنر به شدت جدی است.

وزارت ارشاد تئاتر را  هنری در حاشیه‌ می‌بیند

مجید امرایی در گفت‌وگو اختصاصی با خبرنگار فارس در مریوان اظهار کرد: آثار این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به نسبت سال‌های قبل از تنوع بیشتری برخوردار است.

وی به افزایش بخش‌های مختلف این جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته آن اشاره کرد و گفت: این جشنواره تا قبل از این دوره بخش‌های کمتری داشت.

وی عنوان کرد: بخش‌ آئینی سنتی، کودک و نوجوان، ملل، مسابقه ایران، دگرگونه‌ها و غیره از بخش‌های مختلف چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان است که نشان می‌دهد از نظر تنوع، این جشنواره روند روبه رشدی داشته است.

امرایی اظهار کرد: اما به لحاظ سطح کیفی آثار نسبت به سال‌های قبل از دیدگاه بنده چندان قابل توجه نبوده و روند رو به رشدی نداشته است و شاید به گونه‌ای درجا زده است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به عنوان نقطه ختم جشنواره‌های خیابانی کشور قرار گیرد ظرفیتی است که باید در خود استان ایجاد شود.

این کارشناس هنرهای نمایشی کشورمان افزود: اگر استان کردستان با این تصور که جشنواره تئاتر خیابانی مریوان یک جشنواره استانی است به آن نگاه کند به اعتقاد من هرگز نمی‌تواند نه در سطح ملی و نه در سطح بین‌المللی بدرخشد.

وی اذعان کرد: اگر تصور و نگاهش این باشد که این یک جشنواره بین‌المللی است و با رویکرد جهانی و رویکرد بین‌المللی به آن نگاه کند می‌توانیم بگویم که روند آن، روندی روبه رشد و ترقی است و جهانی خواهد شد.

امرایی با بیان اینکه این نگاهی است که باید مدیران درون استان از مجموعه‌ فرهنگ و ارشاد گرفته تا سایر دستگاه‌ها به جشنواره تئاتر خیابانی داشته باشند، گفت: به اعتقاد من خیلی نباید چشم انتظار مرکز و تهران باشند.

وی اضافه کرد: اینگونه که مشخص است از طریق وزارت ارشاد حمایتی آنچنانی از این جشنواره نشده که جای تاسف دارد.

داور جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان افزود: به عنوان کسی که سه دوره مسوولیت این جشنواره را به عهده داشتم ولی متاسفانه تا به امروز هنوز دبیرخانه جشنواره از نظر مالی و تامین بودجه حمایت نشده و گروه‌ها خیلی حمایت نشده‌اند.

وی عنوان کرد: این عدم حمایت از گروه‌ها آسیب‌ بزرگی است که می‌تواند در آینده گروه‌های حرفه‌ای را از جشنواره دور کند.

امرایی در حوزه استقبال مردم مریوان از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هم گفت: مردم مریوان با تئاتر همراه شده‌ و به نوعی تماشگر حرفه‌ای تئاتر خیابانی مریوان شده‌اند و نباید به هیچ دلیلی این مخاطبین حرفه‌ای و تخصصی را از دست داد.

وی تاکید کرد: حفظ این تماشاگرهای حرفه‌ای هم بسته به برنامه‌ریزی و مدیریت دارد که باید در درون استان شکل بگیرد که اگر اتفاق نیفتد آسیب جدی آینده این جشنواره را تهدید می‌کند که آن هم فاصله گرفتن گروه‌های حرفه‌ای است که باید در حوزه و عرصه تئاتر خیابانی فعالیت کنند.

امرایی اضافه کرد: وقتی این گروه‌های حرفه‌ای ببینند که حمایتی وجود ندارد میدان را رها و به سمت سینما، تئاتر صحنه‌ای و غیره خواهند رفت.

وی در ادامه با ابراز نگرانی از اوضاع و احوال تئاتر در کشور، گفت: تئاتر ایران اصلا حال و روز خوشی ندارد و این هم به مدیریت و برنامه‌ریزی بر می‌گردد.

امرایی افزود: متاسفانه وزارت ارشاد، تئاتر و هنر تئاتر را به عنوان یک هنر حاشیه‌ای می‌بیند این در حالی است که این هنر به شدت جدی است.

وی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم از فرهنگ ملی، ایرانی، دینی و مذهبی خودمون دفاع کنیم به اعتقاد من باید روی تئاتر و عرصه فرهنگ و هنر برنامه‌ریزی کنیم که متاسفانه این اتفاق نیفتاده و یا خیلی محسوس نیست.

انتهای پیام/2330/71

اخبار مرتبط


اقامت 24

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار
globe


فناوا صفحات اخبار


رسپینا


هتل تارا


سرمایه


بیمه البرز

دیدن ادامه خبر

درباره admin

همچنین ببینید

ابراز همبستگی رئیس جمهوری ماداگاسکار در پی حمله تروریستی به کنسولگری ایران در دمشق

رئیس جمهوری ماداگاسکار در پی حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در دمشق، در پیامی از طرف خود و ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *